lite sjuk fakta en söndag

Av någon outgrundlig anledning kom jag att tänka på maneter denna söndagseftermiddag. Sjukt. Men hur som så kom jag att tänka lite på att man (läs jag) inte vet något om dom. Och i och med det så tog jag reda på lite. Och hittade lite bilder. Och visst är dom vackra? Men äckliga på samma gång. Hur som så tänkte jag dela med mig lite av min nya kunskap (härifrån).

  • Maneter (Scyphozoa) är frisimmande ryggradslösa nässeldjur som till mycket stor del består av vatten. Det som ger maneten dess form, struktur, är ett kallat mesoglea som innehåller vatten och kollagen. De simmar genom att pumpvis, genom rytmiska sammandragningar av kroppshålan, åstadkomma en jetstråle som skickar dem i kroppriktningen, och de följer ganska passivt havsströmmar.
  • Maneter förökar sig genom att hanarna sprutar sperma direkt i vattnet som honorna fångar upp med sina munnar. I mitten av sommaren släpps larverna som tar sig ned till bottnen och där växer de fast och startar så sin polypfas. Som små utskott står de sedan på bottnen cirka en halv centimeter stora. Vanligen på hösten skivas toppen av och varje skiva blir en separat manet.
  • Maneter äter smådjur som de fångar med hjälp av sina nässelceller, några av de större arterna kan fånga andra maneter eller fiskar.
  • Öronmaneten (Aurelia aurita) är den vanligaste maneten i Sverige. Namnet kommer av de fyra blekrosa eller svagt gula könsorganen som sitter mitt på maneten och ser ut som öron eller ringar. De blir vanligen ca 25 cm men kan bli ända upp till 40 cm och är lätt blåaktiga eller skära.






Kommentarerna på detta..
Upphostat av: Saidella

Nice security code. Does it work?

2011-05-18 @ 13:10:59
URL:
http://saidella.blogimagine.com


Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)


Din URL/Bloggadress:


Kommentera här under:


Trackback
RSS 2.0