Smithwick's or Kilkenny?

när jag var på irland i höstas så hittade jag min favoritöl där. dock så har jag inte kunnat hitta den alls utanför irland. så slog det mig idag att jag skulle googla och se vad jag hittade. känner man sig lite dum nu eller? och VARFÖR tog det mig sådan tid för? illa!

Historia
:
Att klostermunkar skapar eget öl som sedan får stor framgång utanför murarna är inget ovanligt. Men i den anrika, irländska staden Kilkenny gjorde man tvärtom. 1710 byggde man bryggeriet och sedan uppförde man kloster inne på området. Uppenbarligen fungerade även den strategin. På Irland heter ölet Smithwicks men vid exporten trodde man inte att det gick att uttala och bytte namn till Kilkenny.

Doft & smak: Knäckig doft av farinsocker och välgräddat bröd. Även aromer av frukt och nötter. Fylligt mjuk smak med en fint uppstramande beska. I eftersmaken känns toner av nötter och det välgräddade brödet.

Mat & dryck: Kilkenny passar till mycket då de rostade tonerna, som är bra till stekta och grillade fisk- och kötträtter, lätt gifter sig med andra smaker. De rostade tonerna går även bra till skaldjur och sillinläggningar på samma sätt som hårt eller rostat, vitt bröd gör. Fruktigheten gör att ölet passar med salt mat, som just inläggningar och rökta rätter. Knäckigheten står sig väl till lagrade ostar. Kilkennys karaktär är spännande till starkare mat, som chiligrillade räkor. Men ölet passar även med nya vänner och jordnötter.


Kommentarerna på detta..

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (publiceras ej)


Din URL/Bloggadress:


Kommentera här under:


Trackback
RSS 2.0